آرشیو مهر ماه 1399

ماركتينگ چيست؟

سئو چيست و چرا سئو (SEO) مهم است؟

۴۴ بازديد

سئو چيست و چرا سئو (SEO) مهم است؟

 

https://javadyasemi.ir/beginners-guide-to-seo/why-search-engine-marketing-is-necessary/


سئو در انگليسي مخفف كلمه search engine optimization است. يعني همه ي كارهايي كه براي افزايش كمي و كيفي ترافيك وبسايت انجام مي دهيم.

البته فقط ترافيك ارگانيك از گوگل دوست داريم و ترافيك پولي (Google ads و… ) را سئو به حساب نمي آوريم. دقت كنيد كه ترافيكي كه با سرچ اسم برند هم حاصل مي شود ترافيك ارگانيك سئو به حساب نمي آيد.

نكته مهمي درمورد سئو وجود دارد » ما به موتورهاي جست و جو اهميت مي دهيم ولي كاربران را هم ناديده نمي گيريم و هر كجا در سئو به دو راهي تجربه كاربري و سئو برسيم، سئو را فداي تجربه كاربري مي كنيم.

سئوسئو

بايد دقيق بدانيم كه كاربران براي چه هدفي در گوگل سرچ مي كنند، به دنبال چه  جواب هايي براي نيازشان هستند، چه كلماتي را بكار مي برند، و به دنبال چه جنس محتواهايي هستند. اگر جواب اين سوال ها را بدانيم خيلي راحت تر مي توانيم به مشتري هايي كه در گوگل به دنبال راه حل هستند، برسيم.

 

يك روي سكه ي برد در سئو دانستن هدف پرسناي كسب و كار شما است. روي ديگر سكه اين است كه گوگل صفحات سايت شما را پيدا كند و مفاهيم و هدف هر صفحه از سايت را درك بشود.

اگر از گوگل به اين صفحه آمده ايد بهتر است براي آشنايي با سئو و يادگيري از ابتدا به مقاله يادگيري سئو مقدماتي برويد.

مفاهيم پايه موتور هاي جستجو

موتور هاي جست و جو ميليون ها خط كد هستند كه با هدف پاسخگويي نوشته شده اند. ميليون ها محتوا را بررسي مي كنند و در اين بررسي با توجه به هزاران فاكتور تعيين كننده به آنها ارزش مي دهند و تصميم مي گيرند كه چه محتوايي پاسخ چه عبارت سرچ شده اي (query) است.

موتور هاي جستجوموتور هاي جستجو

موتور هاي جست و جو همه ي اين كارها را با يافتن و دسته بندي كردن همه ي محتواهاي موجود (وب پيج ها، پي دي اف ها، عكس ها، ويديو ها و …) در سراسر اينترنت انجام مي دهند.

به اين فرايند كرال كردن (خزيدن) و ايندكس كردن (نگه داري) مي گويند. (crawling and indexing)

حال اين محتواها را طبقه بندي مي كند و تصميمي مي گيرد كه با چه رتبه اي آنها را براي كوئري هاي سرچ شده نمايش دهد. در قسمت  بعد بيشتر در اين مورد صحبت مي كنيم.

 

چه نتايج جستجوي ارگانيك هستند؟

همانطور كه قبلا گفتيم نتايج جست و جوي ارگانيك نتايجي هستند كه با سئو كردن به دست مي آيند و نه با پرداخت پول به گوگل ادز. تشخيص تفاوت بين آنها در گوگل راحت هست. (برچسب تبليغ كنار هر نتيجه يعني ترافيك پولي)

الان روي صفحه نتايج گوگل كه به “SERPs” معروف هستند هم نتايج ارگانيك و هم نتايج پولي را مي بينيم. دقت كنيد كه گوگل 16 باكس جديد براي ارائه روشي جديد در پرزنت محتوايي را ايجاد كرده است (People Also Ask boxes) كه جنگ آِينده سئو است.

نتايج جستجوي ارگانيكنتايج جستجوي ارگانيك

اين نوع سرچ را در زبان انگليسي به راحتي مشاهده مي كنيم و براي تست كردن آن به زبان انگليسي روي گوگل سرچ كنيد what is seo. علاوه بر اين نتايج لوكال هم هستند كه براي كسب و كار هاي فيزيكي بسيار مناسب هستند.

خيلي دقت كنيد كه گوگل از راه تبليغات پول بدست مي آورد پس خيلي خيلي به اينكه جواب خيلي مناسبي به عبارات جست و جو شده بدهد حساس است. و هميشه مي خواهد كه كاربران را روي سايت خودش نگه دارد.

فعلا خيالمان راحت است كه 16 باكس از نتايج جست و جو با نتايج ارگانيك پر مي شود ولي اگر در آينده اين ها هم پولي شد خيلي تعجب نمي كنيم. اين باكس ها با بهترين نتايج پر مي شود.

چرا سئو خيلي مهم است؟

سوشيال مدياها، تبليغات بنري، ايميل ماركتينگ و … براي وبسايت ترافيك مي آورند ولي حجم عظيمي از ترافيك از طريق گوگل و موتورهاي جست و جو حاصل مي شوند.

خيلي ها هم روي نتايج گوگل ادز كليك نمي كنند. بهترين مشتري ها هم از طريق نتايج ارگانيك حاصل مي شوند. نرخ تبديل كاربران ارگانيك در عبارات هاي دقيق مي تواند به صورت باور نكردني بالا باشد.

 

سئو تنها ابزار ديجيتال ماركتينگي هست كه اگر خوب انجام شود مي تواند تا مدت ها براي كسب و كار شما مشتري هايي وفاداري بياورد. اگر محتواهايي هميشه سبز (ever green) توليد كنيم كه ارزش گرفتن جايگاه در كلماتي را داشته باشند، ترافيك ورودي به وبسايت مثل يك گوله برفي روز به روز افزايش خواهد يافت.

موتورهاي جست وجو هر روز باهوش تر و دقيق تر مي شوند و هميشه نيازمند آپديت شدن هستند.

براي سئو سايت حتما بايد يك متخصص استخدام كنيم و يا يك مشاور يا قرارداد يك شركت؟

كاملا بستگي به منابع، خودتان و سطح رقابت در كسب و كارتان دارد. سايت هاي بزرگي مثل علي بابا، ديجيكالا و … تيم هاي سئو و توليد محتوا دارند. برخي سايت ها با يك نفر هم مي توانند به رتبه اول گوگل برسند.

هميشه يادتان باشد مشورت كردن با يك متخصص قبل از انجام هر كاري در طراحي سايت و سئو مفيد است.

سوشيالسوشيال

اولين قسمت سئو كردن يك وبسايت سئو تكنيكال يا سئو فني است.

كلاه سياه يا كلاه سفيد

كلاه سفيد بودن تكنيكال ها، روش ها و استراتژي ها يعني گوگل با آنها مشكلي ندارد و در واقع كارهاي ارزشمندي هستند.

كلاه سفيدكلاه سفيد

كلاه سياه يعني مي خواهيم سريع رتبه كسب كنيم و به يوزر برسيم براي همين هم هر كاري بتونيم انجام ميديم كه گوگلو گول بزنيم، خيلي از روش هاي بك هت كه به دست ما مي رسند خيلي وقت هست كه استفاده شدند و گوگل شناسايي كرده اين روش را و احتمالا توي زبان انگليسي كاربردي ندارند.

 

موتورهاي جست و جو هم به افزايش دانش دوستداران سئو كمك مي كنند

گوگل هم محتواهايي رو منتشر مي كند. خيلي از سايت هاي آموزشي بسيار قوي هستند و محتواهاي با كيفيتي را ارائه مي كنند. البته گوگل از گوگل ادز پول بدست مي آورد پس خيلي هم بهش نمي شود اعتماد كرد.

منابع هر مقاله را كه در وبسايت جواد ياسمي بخوانيد با شما به اشتراك مي گذاريم و اميدواريم لينك خارجي دادن هم به وبمستران عزيز كمك مي كند.

راهنماي گوگل براي وبمستران

شايد خيلي چرت به نظر برسند ولي بايد به اين نكات را هم ارائه كنيم.

اصول پايه اي

  • صفحات را براي كاربران بسازيد نه براي موتور هاي جست و جو
  • كاربران را گول نزنيد
  • سعي نكنيد گوگل را گول بزنيد.
  • به اين فك كنيد كه چطور وبسايت شما خاص، با ارزش و جذاب باشد.

كارهايي كه نبايد انجام دهيد

  • توليد محتوا با ماشين هاي توليد محتوا
  • چيت زدن روي كد هاي اسكيما و يا دستي شركت كردن در آن ها
  • صفحات زياد با محتواي كم و يا بدون محتوا
  • به گوگل يك ورژن از صفحه را نشان بدهيد و به يوزر يك ورژن ديگر
  • متن و لينك هاي مخفي
  • صفحاتي كه فقط قرار است در برخي عبارات ترافيك بگيرند و هيچ ارزشي براي يوزر ندارند و فقط ترافيك را به سمت صفحت اصلي سايت منتقل مي كنند